Jdi na obsah Jdi na menu
 


SilvestrovskObrazeké
čvachtání 2009

Tak a zas je jeden vydařený rok za námi. Bilancování proběhlo 31.12.2009 na ještě zatím našem letišti v Odrách . Letištátko se na nás  usmívalo ve slunečném počasí hned od ranních hodin.Všude okolo panovalo pošmourné a zamračené počasí, ale na letiště svítilo sluníčko. Jen ten příjezd vypadal jako nějaká ralye na blátě.  Jak je u nás zvykem, vše začalo přesně v 10 hod . Při našem příjezdu už bylo na ploše celkem živo. Z našeho klubu jsme byli bez pár členů kompletní. Z přespolních přijeli jičíňáci a P.Vít. Pro radu a na slovíčko dojel nováček Aleš alias Lojzík .Ten se teprve učí se svým elaporovým elektrovětroněm. Po pár panácích se ho ujmul RR a éro mu zalítalObrazek. Na to, že bylo řízeno jen SOP a VOP, Rosťa předvedl vysokou akrobačku. Pak už lítal Lojza sám. O občerstvení se staral Milan Libiš s dcerou, mamča se nezúčastnila, ale dík patří za její košík plný dobrot. A ta slivovička, MŇAM. To byl ten správný životabudič. Po panáčku se lítalo samo. Trošku jsme si zamrdoletili, Vaškův FW se bohužel nového roku nedočkal. Beďa a Martin začmoudili s  combáty 1/12.  RR a PV lítali s EPP akrobaty, Hyňa zalítal s půjčeným érem ale s vlastním stylem. Jak se láhve vyprazdňovali, úměrně tomu rostla nálada. A jak se říká, v nejlepším přestat. Podání ruky, popřání všeho nejlepšího a hurá domů vstříc roku 2010. Tak ještě jednou HAPPY NEW YEAR!!!!!!!
                                                                            
   Foto zde                                                               Za LMK Odry  napsal Juráš 



Obrazek Mise zahraničních pilotů !!!!
Ano, je to tady. Věhlas oderského kopce, který je super na svahové lítání, se donesl už i do zahraničí. Je to tak, kluci z polského Rybnika přijali pozvání Bédy, a dojeli si vyzkoušet jak to u nás lítá. Na první průzkum přijel Tomek a Hynek. Dovezli si s sebou DG 1000 a Discuse. Po první prohlídce moc nevěřili, ale Beďa jim hned ze startu předvedl jak to chodí. Jeho 7kilové ASW je neneneachalo na pochybách, že Odry jsou správná volba. Šli do toho, kluci si to užívali jak se patří. Beďa nám překládal jejich pocity. Počasí vyšlo na 100%, slovo dalo slovo a už se chystalo další plánované lítání. Po cca 14 dnech přijela polská delegace znova .Tentokrát dojel Tomek s novým pomocníkem, ale co bylo hlavní, dovezl taky nádherného 4m Foxe. Tento nádherný stroj byl ve vzduchu i na zemi opravdu impozantní. Trojku polských větronů doplnil Hynek s Pilátusem, Beda s ASW a Michal zalítal s křídlem. Počasí opět vyšlo a vítr si to taky užíval. Fučelo něco mezi 10-15 metry. Prostě supr neděle na kopci . Co na závěr dodat, oderák získáva na popularitě!!!
 
Foto ZDE
Odkaz na RC MODEL CLUB RYBNÍK  ZDE                           

                                                                           Za LMK ODRY Juráš


Slibný začátek, ale smutný konec.

Obrazek
Tak a je to tady. Po slibném začátku, kdy hrstka nadšenců začla budovat před X lety modelářské letiště v Odrách, nadešel den, kdy přišlo rozhodnutí z MÚ Odry o ukončení provozu z důvodu budování protipovodňového poldru. Co naděláme, "Na ptáky jsme krátky". Onen smutný den připadl na 10.10.2009. A aby to bylo opravdu komorní a v úctě jak se patří, tak nám nepřálo ani počasí. Chcalo a chcalo. Paní Libuška Libišová všem zúčastněným dala do klopy smuteční stužky, Milan nalil kalíšek slívky a co se dělo dál vyčtete z fotek. Naše smuteční akce se rozkřikla po širém okolí a tak dorazilo i dost přespolních hostů vzdát poctu a uronit slzu. Ale nebylo zas tak smutno jak píšu. Michal náčelník slavil krásných 18. Nachystal všem zúčastněným grilovanou krůtičku, zapíjelo se to dobrým pivkem a jako bonus se nalívala slivovička.Ve stanu se podávala kávička s bábovkou. No prostě se slavilo a slavilo a mezi tím ti odvážnější i lítali. A lítali jak se patří divoce. S  pohřbíváním letiště se pohřbívala i letadla. A že jich zrovna nebylo málo. Rodinný hangár Libišů zůstal skoro prázdný. Ale co, zima je na krku a stavět se bude a lítat taky. Naše letiště je zatím celé a  nikde nevisí žádná cedule  "ZÁKAZ VSTUPU NA STEVENIŠTĚ". Teď už vás nebudu rušit a se slzou v oku si prohlédněte ony pietní fotografie.  Foto ZDE!!
PS: Omlouvám se, že článek vznikl se spožděním, ale o smutných věcech se píše opravdu špatně.                                                           
                                                                            Za LMK Odry Juráš Š

RANÁ 2009
Tak a opět přišel den "D" pro všechny milovníky maket a polomaket větronů. ObrazekTentokrát byl termín létání na Rané stanoven na 2. - 4. 10. 2009.  Svatý Petr dostal e-mail taky, a tak na celé 3 dny přichystal úžasné počasíčko, které nám na 100% vyhovovalo.
Naše družstvo sportovců se skládalo z ostříleného borce Bédy Bolibřucha, mé maličkosti Juráše a dvou nováčků Hynka Hyhně a  Martina. Naše letka čítala Béďové ASW, mé L-33 Solo, Hynkového Pilátuse a Martinového plnokrevného akrobata. Bohužel, ještě nebyly dokončeny Blaníky L-213. Snad se s nimi ukážem napřesrok. Pro zaplnění prostoru v autě jsme ještě přidali samokřídla pro combát. Vše jsme nacpali do mého mikrobusu, do střešní rakve nabalili osobní věci a v pátek ráno, v 5 hodin, jsme vyrazili. V Suchdole, odkud jsme vyjeli, vše probíhalo hladce, ale o pár kilometrů dál v Odrách nastal první zádrhel. Beďa nechal doma spacák,odjezd se posunul o cca hoďku. Start vyšel na 6 hodinu ranní. Cesta směrem na Hradec utíkala v pohodě a za veselého skotačení. V tom nastal zádrhel číslo 2. Martina cosi nebo kdosi přepadl, téměř za jízdy opustil automobil a utíkal někam k lesu. Po 20 minutách se vrátil celý štastný .Vypadal jako by se znovu narodil. Malé napomenutí - před jízdou nepít BURČÁK!!!!!! Pak už vše probíhalo v naprostém pořádku. Na Ranou jsme dorazili přesně ve 12 hodin. Na letišti už bylo pár nadšenců, kteří to hnali nahoru na svah. Kluci nováčci s otevřenýma hubama čuměli na ten obrovský kopec a zmohli se jen na "Tý kokot" . Naházeli jsme si věci do dřeváků, každý jsme si zabrali postel, a hurá na kopec. Na parkingu jsme dali do frcu modely a kupředu levá nahoru na svah. Začali jsme opatrně létat se samokřídly. Po chvilce poletování museli nahoru velké větroně. Béďa v pohodě, já také, Martin hodil nového akrobata. Kochal se jeho letem. Když se chystal na akrobacii, tak jej poslal k zemi něčí model. Jo, Martin měl smůlu. Zalítal si pouze 3 minuty. Dobrý výkon - 500 km v nohách a 3 minuty letu. Ale jsme přece parta co drží spolu, tak si zalítal s mým Solem . Hyhňa, jako nováček číslo 2, položil do vzduchu svého Pilatuse. Pomalu se s ním začínal zžívat, ale pořát měl obavy, jak to vše zvládne. V tom kdosi dostal dobrý nápad, podal Hyhňovy jemný likérek Rumíček a ejhle, Hyhňa lítal, jako by se na svahu narodil. Po více jak hodině ve vzduchu byl kopec celkem narvatý modelama, tak jsme se rozhodli, že sejdem dolů a přistanem. My, co už jsme párkrát na Rané byli, jsme sedali hodně opatrně. Kamenů v trávě není nikdy dost. Při rozpočtu a čtení terénu se cosi kolem nás mihlo. Bum, prásk a Hyhňa byl dole. Sedl jako ostřílený kozák. A ten, kdo ho zná, tak ví, jak umí sedat. Beďa sedl taky nádherně, mé Solo taktéž, ale opět zrada, shořelo servo křidélka. Někteří kluci bohužel neměli tolik štěstí a své éra domů už nedovezli. Díky Milanovu zrušenému Sviftu  mohlo zase moje Solo plnohodnotně brázdit oblohou. Milane, dík za servo. Večer probíhal v místní klubovně. Podávalo se pivečko, teplá večeře byla taky a k tomu nám Libor Kolman promítal videa. A že nevíte o čem ??? No přece o letadlech. Někteří jedinci seděli dlouho do noci a na ubykace se vraceli časně zrána.
  ObrazekSobotní ráno nás přivítalo nádherným podzimním počasím. Vítr tak akorát, teplota ještě lepší, přesně na mé kraťásky. Na letiště se sjížděli další a další nadšenci téhle královské větroňářské dysciplíny. Makety větronů v měřítku 1:4 a menším vypadaly opravdu z dálky k nerozeznání od svých dospělích předloh. A v letu už má člověk  opravdu problém je rozeznat od skutečných strojů. Lítalo se na kolíčky. Nenastal ( stad )  žádný problém s rušením. Bylo také dost vysílačů na 2,4 ghz, což zas nahrálo těm,  co lítali na klasických  Mhz soupravách. V našem teamu nastal smutek, když Hyhňa neměl volný kanál. V tom k němu přistoupil Beďa a milým hlasem mu povídá: "Hynečku, nebuď smutný,  máš přece syntézu, tak si to přecvakej". Takovou radost neměl Hynek snad ani o Vánocích. A pak už se jen lítalo a lítalo. Vlečné se rozlítaly tak, že místy čekaly na větroně. Kluci vlekaři měli opravdu co dělat. Vítr sílil, a tak se místy při cloumáku i zapotili. Bohužel se sobota neobešla bez havárek, ale je to jenom sport. Někdy selže technika, jindy lidský faktor. A to pak bolí mnohem více.
 Co dotat na závěr?? Prostě supr strávený víkend v kruhu stejně postižených bláznů jako jsme my,  KUCÍ Z LMK ODRY. Všem patří velké díky za super zázemí a na dalším PODZIMNÍM POLETÁNÍ NA RANÉ  se opět s radostí sejdeme.
Foto:  zde                                        Za tým Oderských napsal Juráš Š
 
Model show Odry 2009
Dne 14.,15., a 16. srpna se za nádherného letního počasí, které se po těch dlouhých letech konečně usmálo, konala poslední velkáObrazek akce LMK Odry.Celé to šílenství začalo již měsíc předem - sháněním sponzorů, vyřizováním povolení, sepisováním různých lejster, smyslných i nesmyslných, a v neposlední řadě rozdělením úkolů mezi členy klubu.Vše bylo odsouhlaseno, schváleno na schůzi v restauraci Oáza a řádně zapito.Při předběžném sledování počasí se zdálo,že bude opravdu horko a rosničky se nemýlily.Ty tři dny na letišti byly opravdu tropické.Sluníčko a alkohol vykonali své..V pátek dopoledne bylo již letiště prakticky přichystáno k provozu.Vše bylo řádně nalajnováno, vytýčeno a postaveno.U vjezdu čekal stánek s občerstvením pana Skalky, který se vzorně se svým teamem staral o plné žaludky všech účastníků i diváků. Za což mu patří velké díky..Podvečer se taky začal plnit přilehlý camp.Byl postaven tak akorát pár kroků od výčepu.Ale i tato nepatrná vzdálenost dělala některým problém při nočním návratu.Večer se již také létalo a dolaďolavalo vše na sobotní vystoupení.Sobotní ráno vypukla ta pravá modelářská show.Na  stojánce stálo cca 80 modelů všech leteckých kategorií.Počínaje malými maketami z EPP až po obří modely o rozpětí až 5 metrů.V 10.00 začaly komentované ukázky.Na ploše bylo možno shlédnout bravurní Obrazekvystoupení Danka Hrachovce s jeho obřím speciálem pro 3D létání.Také bylo zajímavé vidět bitvu EPP modelů z I.světové války doprovázenou pyrotechnickými efekty a komentářem s hudbou.VUVL bojoval o jakúsi pálenicu.Šak to taky na nich bylo vidět, lítali jak pod parou..O druhé bojové vystoupení se postarali kluci z MoravianWingu se svými combáty.To byl trošku jiný nářez.Skrátka se bylo po celý den na co dívat a málokdy nastal moment, že bylo nebe prázdné.V podvečer se dostaly také na řadu mé oblíbené větroně, které majestátně pluly oblohou.Závěrečným překvapením bylo vystoupení Jindry Dořičáka s motorovým paraglidingem.Bylo úžasné sledovat co všechno dokáže jakýObrazeksi motor na zádech a nad hlavou padák.Celé dění komentoval neúnavný Milan Libiš, který tímto přiblížil všem divákům,co obnáší modelářský koníček.Večer utichly motory modelů a z postaveného stanu se ozýval zpěv a povídání historek.Nad ránem zazvonil zvonec a Model show byl konec..LMK Odry děkuje všem sponzorům, divákům, účinkujícím a všem, kdo přiložili ruku k dílu.DĚKUJEM!!!
Foto zde


Zájezd do Polanky na závod RCEJ

Tak z Oder nás odjížděl plný autobus. Těch několik stovek kiláku ubíhalo dost pomalu,ono není sranda řídit plně naložený autobus . Po pár hodinách cesty jsme byli u cíle cesty .Letiště LMK Polanka je umístObrazekěno dost daleko od místní zástavby,je sice malinko z kopce, ale to závodníkům nebránilo podávat 100% výkony. Po zaparkování jsme se okamžitě vydali k občerstvení.Tak dlouhá cesta byla dost úmorná.Za pultem obsluhovali sličné barmanky, které nám hned nabídly kompletní menu(rum,vodka ,slivka,myslivec a pivo)a to vše za vcelku lidové ceny. Po malém občerstvení jsme se začli ohlížet po modelech.Byly to vesměs účelové speciály, poháněne plechovkami , ale i střídáky.Objevil se i mi známý model Relax od LS model. Vše dle pravidel RCEJ v kterých mám nějaké nejasnosti-zatím. Na ploše stálo pár týpku s rádii a čuměli někam nahoru.Po pořádném zaostření jsme objevili modely v pořádné výšce. Po uplynutí deváté minuty se začly sypat dolů jako vosy na bombon. A to se museli ještě trefit na vytýčený bod. Byla vidět snaha některých Obrazekdotlačit model k bodu i očima. Dařilo se vesměs všem. Hynek dokonce potkal kamaráda Frantu ze školky s kterým lítával RCV2. Takže vzpomínali na klukovská léta,ale veškerá debata se vedla okolo letadel. Čas ubíhal a mi se museli zvedat ,všechny nahnat do autobusu a vydat se na dalekou cestu nazpět. Všechna ta námaha stála zato,LMK Polanka si zaslouží  velkou pochvalu pochvalu                                             Za LMK Odry Juráš.
Foto zde

 Hádej kdo jsem????

Obrazek




Eurocup Odry 2009.
Obrazek
Konečně přišel po dlouhých přípravách den, kdy se nad Oderským nebem proháněly combatové stroje skupin ACES i EPA. Piloti se sjeli ze všech koutů republiky. Dojeli kluci z Čech, Moravy, ze Slovenska a z Rakouska. Konec konců, byl to Eurocup. Hemžení na ploše začalo již ve čtvrtek, kdy se vozilo dřevo na táborák a sekala se tráva. Poté se debatovalo a přemýšlelo, co se udělá zítra. V pátek jsme se sešli na ploše již v dopoledních hodinách. Pomáhal každý, kdo byl po ruce. Dokonce se přidali i Kubík a Lucinka Šindlerovi. Práce šla všem od ruky. Odpoledne už bylo takřka hotovo. Stan byl vztyčen, lavky a stoly postaveny, oheň zapálen, centrála dávala volty, pivo Obrazeknaraženo, slavnostní krůta se opalovala na grilu. K večeru se začli sjíždět první účastníci. Asi cítili tu vůni masíčka. Páteční večer byl slavnostní. Náš zasloužilý, teď už veterán combatových bitev, BEĎA slavil kulatiny. Beďo, ještě jednou gratulujem. Večer se sedělo u ohně, pilo se a hodovalo až do pozdních nočních hodin. O plné žaludky všech přítomných se vzorně staraly po celé 3 dny  ženy za pultem - Nela s kamarádkou a šéfkuchař Michal.
   Ráno nás přivítala mírně zatažená obloha a nepříjemný vítr do zad od jihu. K tomu všemu se
Obrazek musela přemístit všechna startoviště. To kvůli vzrostlé řepce, ve které by byl problém najít shozené stroje. V 9 hodin proběhla váleč porada a v 10 h začli první boje. Létalo se několik kol a po sečtení výsledků přišlo velké finále. To už probíhalo v dešti, ale combátáři jsou tvrdí chlapi. Diváků bylo celkem dost, tak byly slyšet i ovace pilotům za jejich nasazení a odvahu. Průběh závodu byl většinou beze strát na modelech, ale finále si vybralo krutou daň, padlo hned několik strojů. Čest jejich památce. Za naše barvy severemoraváků bojovali kluci z Moravianwingu ve složení- Beďa, Laďas, Milan, Marek, Martin a Jožka. Výsledky si určitě vyhledáte na stránkách ACES.
    Po skončení finále byly rozdány ceny a diplomy a někteří ůčastníci se vydali k domovům, ale část zůstala do neděle, kdy se poprvé na severní Moravě létal EPA combat. Jsou to závody  připomínající combaty se spalováky, akorát to lítají, jak Obrazekříká jeden náš člen, ZMRDOLETY. To jsou stroje z EPP materiálu a na elektrický pohon. V neděli bylo počasí opravdu ukázkové, takže se EPA lítala za  skvělých podmínek. A boje to byly stejně napínavé jako v sobotu. Naše barvy hájil J.Šindler junior a musím přiznat, že skvěle. Lítal se svým Jakem 3 poprvé a na to, že měl hendykep v baterkách (lítal jen s 1100mAh) skončil na skvělém 9. místě ze 14 účastníků. Více informací najdete na stránkách EPA Combaťáků. Já a Jarda jsme srabové a do boje jsme nenastoupili, ale víkend v bojovém duchu jsme si užili stejně pohodově, jako všichni, co do Oder na EUROCUP přijeli.
  Co na závěr? Prostě vydařená akce s velkou 1*
  Foto z akce zde                                  Za LMK Odry  Juráš

A když fučí tak to bzučí!!!!!!!
  17.4.2009

Obrazek

Byl pátek,krásný jarní den.Foukalo cca 8m/s od jihu-to by bylo na svah.Píšu Bedovi kolem 10 hodiny.Odpověď Bedy zněla, že může až ve 14 hod.To už ale měl vítr slábnout.No uvidíme.Ve 12/30 hod Beda volá" Změna: v 13 hod sraz na kopci " Slovo dalo slovo a jelo se. Beda už skládal ASW, já ho hned následoval a složil Solo. Během chvilky si větroně poletovaly v krásném svahovém proudění  nad Oderským kopcem.Ještě že ho máme .Není nad to, si v klidu polítat. Po hodině letu se předpověd  potvrdila .Vítr slábl ,tak honem dolů pod kopec a nasadit na přistání.Vše opět bez komplikací,jen ten výšlap nahoru nám dal zabrat .Ale to uvidíte na výrazu našich ksichtú na fotkách, které pořídila naše fotografka. Tak hodina letu utekla jako nic, ale zážitky zůstanou věčné.
  Foto ZDE  Sloh Juráš ,foto Zuzka.

ODRY - DEN - D - 16.4.2009
ObrazekTak zase trošku adrenalínu do žil a proč????  Protože se na letišti zalítávali nové stroje.Sešli jsme se v tradiční sestavě.Já ,Béda,Jarda a taky Juráš junior. Já se konečně dočkal druhého záletu své Minimoi.Doma přes zimu proběhla úprava křidélek, která byla původně hodně měkká a způsobovala flatr. Nyní byla zpevněna a mělo se ukázat co tato úprava přinesla. A přinesla co??? No supr pohodové polítání bez sebemenších komplikací. Béda nakopl vlečnou,já připl Mou a šlo se nahoru. Hned od začátku bylo vše bez problému. Je to super pohodové éro do klidu .Létá krásně pomalu a ve vzduchu vypadá opravdu majestátně. Jen si musím zvyknout na rozpočet na přistání. Doposud jsem lítal s svým Solem ,ale to je jiná váhová kategorie. Ale konec dobrý, všechno dobré.Bédo dík za asistenci. Jarda zalítal novéhoObrazek EPP combáta Wildcata,bomba éro. Proti jeho pohřbené KI je to super mašina pro boj .Během chvíle by se měli na obloze ukázat další dvě mašiny.Takže mé Zero bude odolávat útokům třech amíku, aúúúúúúúúú to bude bolet až mě dostanou.Dokonce jsme si dali malý boj i s Bedou a jeho FokoExtrou. Jarda Bedovi sekl stuhu a já mu bohužel nechtě sekl éro, měl z něj tři.Bedo sorry, ale prý to k tomu patří. Dalšího prvního letu se dočkala nová vlečná .Jde o křížence Willgy a Portra, ale nevypadá zas tak zle.Nazval jsem ho Vilda. Je osazen 45 žhavíkem a hromadou serv .Celé tohle 2,5metrové  monstrum váží nějakých 10kilo. První let si vyzkoušel junior.Motor chytl hned a tak po odzkoušení rádia šel Vilda nahoru. Mladej ho zvedl tak tak, ale povedlo se: Vilda letí. Seznámení s érem dalo mladýmu dost zabrat. Je vidět,že dlouho nelítal ,ale zvládl i nouzovku při vysazení motoru. Musíme ho vyladit a vyzkoušet jinou Obrazekvrtuli.Pak doufejme, že začnem i vlekat.Po tomto adrenalínu jsme ještě prolítli Mou a vychutnali si pohodu tichého letu .Balsám na duši. Co dotat- nádhera.Tak toho adrenalínu nebylo tolik ale na čtvrteční odpoledne ho stačilo.

Foto z odpoledne ZDE                                                  J.Š  Reportér                                                             
                                


Velikonoční polítání
13.4.09

Obrazek


Zatím co si někteří užívali velikonočních radovánek,někteří si museli i o svátcích zalétat. Tak se nás zas pár na letišti sešlo.A kdo tam byObrazekl ten nelitoval. Počasí bylo opravdu skvělé. Jarda přijel i s celou rodinou a věděl proč. Zkoušel nového EPA combáta Widcata ,vypadá to na dobrý stroj.Malá Sárinka  mu nosila letadla až k noze.Manželka mu zahřívala křesílko a nalívala teplý čaj.Prostě dokonalý servis.  Mára měl také podporu rodiny, ale dcera se starala o svůj kočárek než o taťkové smradlavé letadla. Tak mu k dobru přišel i Beduv příjezd, který byl vyzbrojen svojí letkou combátu.Jak jinak. Takže si spolu dali takovou malou honičku. Dokonce se Obrazekukázal i Hynek - Hyhna no - ale ten se pro samou ukecanost ani ve vzduchu neukázal.A když už chtěl jít nahoru, tak zjistil, že je na letišti skoro sám. Taky se objevil Láda ze Suchdola, ale éro nevytáhl ani z auta. Prý silný boční vítr, nechtěl riskovat. P.Králík dojel taky, ale pouze s torzem jeho Tukana, které padlo v sobotu - čest jeho památce.Na svém Harleji se přiřítil i Kamil,éro na zadech neměl, zkusí si sehnat k té mašině sajdu ať má kam éro naložit. Já přijel i s Jurášem juniorem, ale ten nemá žádné éro, tak si půjčoval moje stroje. Ještě že jich mám dost. Tak lítalo Zero, Optima a pro radost dětí i dospělých i malá čarodějnice.
A to byly ODERSKÉ  VELIKONOCE 2009!!!
  Prostě kde se lítá, tam jsem já - reportér Juráš Š.     Foto zde
Sobota na svahu aneb hodinovka s větroni 28.3.09Obrazek

Na sobotu chystej větroně,bude dunět jih ,jdeme na to!!!! Tak to byla Bedova SMS  pro mě. SMS k SMS a ero se po zimním odpočinku nabilo,ometli se pavučiny ,vyhnali se pavouci a v sobotu čekalo nachystáno na kopci.Psal jsem ještě Martinovi, ale ten byl na kopci někde v Beskydech, ale na lyžích,při 15m viditelnost teplotě kolem 0 .To na Oderáku bylo přímo skvěle,teplota 20 stupnů,viditelnost do nekonečna .Vítr čistý jih.Martin pak litoval, že nebyl s náma. Než přijel Beda, tak jsem si procvičil reakce s křídlem,ale vítr opravdu fučel,tak cca 8-15ma. Křídlo přistálo na stromě, ale díky tomu fučáku za 15 minut spadlo samo.Kolem 13 hodiny dorazil i Beda.Honem složit větroně a jdem nahoru,s Bedou jde vše ráz na ráz. Jako první se vzneslo mé Solo,šlo to prostě samo,trošku jsem měl z toho větru obavu,ale už jsem si v takovém větru zalítal na Rané ,tak proč se bát.Prostě Beda hodil Solo se vzneslo a za cca 1 hodinu se sedalo. Beda si pokládal do vzduchu sve ASW sám.První hod se Obrazeknepovedl ,ale ten coposit má něco do sebe.Druhý hod už byl bezchyby a Beda si mohl díky subtilní konstrukci éra pořádně zahoblovat na hraně svahu a ten zvuk co při tom ASW vydává je úžasný.Mezi tím se na kopci objevil i Michal  s křídlem .Ten si pěkně poletoval ale combát v jednom není jaksi ono. Po hodině úžasného lítání jsme se vydali dolu pod svah ,kde jsme přistávali.Ono sedat na svahu proti sobě není sranda ,tak raděj dole ale bezpečně,obě letadla sedla jako do peřin .Michal byl solidární a udělal si tůru s náma. Celkem se ty velké mrchy nahoru pronesli. Asi vybudujem lanovku at se zbytečně nedřem. Po výšlapu do výšky 450m.n.m jsem si dali odpočinek na sluníčku S hrnkem termoskového čaje v ruce jsem se pokochali nádherným pohledem na Odry a plní dojmů se vydali domů. Kdo nezažil lítání s velkými větroni , tak at neváhá a jde dotoho.Balsám na duši,v přírodě na čerstvém vzduchu a samo že bez mastných rukou od ricinu.
                  
                                                           Za Bedu,Michala a Juráše napsal Juráš
Nové stroje na Oderském nebi 1.3.09
 Tak nám opět vysvitlo sluníčko a někteří nedočkavci anebo spíš hodně aktivní nadrženci vyrazili opět na letiště.Konečně to vypadalo na jaro,sníh tál před očima a dokonce byl slyšet i skřivánek.Tak není možná, aby už toObrazek jaro nepřišlo! Mezi ty tři statečné patřil samozdřejmě Beda,Juráš a Jarda .
  Beda znovu zalítával Seirana, který byl opraven po totálce, ke které mu pomohl Martin z Moravianwingu.Seiran ztěžknul o cca 100gr, ale na letovém projevu to nebylo znát. Nebojte se, zas vás Beda prožene.
  Jarda přišel zalítnout nového combáta z EPP.Jeho Obrazekstroj je japonec Kawasaki Ki-84 Hayate . Osazeno je střídákem BMA 2212-13, lionkou 1300mah,3x 6gr serva,vrtule GWS  HD-9/7,5.Letový projev - no prostě EPP combát.
   Já jsem zalítl taky combáta EPP Mitsubischi A6M Raisen.Osazení stejné jako Jardovo KI,letový projev úžasný. Další Zero Mitsubischi A6M2 model 21 čeká na osazení.
 
Dalším strojem, který jsem sestrojil hlavně pro zábavu dětí -za pouhé 2 dny- je Ježibaba Radka.Nechal jsem se inspirovat plánkem na webu http://www.rc-Obrazekkozmodrom.com .Baba je z depronu,EPP a kousku smrkové lišty. Délka je 130cm,rozpětí 64cm,váha 250gr.Elektro osazení je komplet ze zrušeného haláka. Lítá opravdu úžasně - už se těším, až se ukážem na některém dětském dni.Letové vlastnosti si vyzkoušel i Beda .Podle pohybu jeho kníru bylo vidět, že byl nadšen i on .
  Tak jak je vidět, neděle se povedla,příští lítání už bude doufejme v jarním počasí se slunečními brýlemi na nose a s opalovacím krémem na ramenou.
 Foto zde
                                                                    Za LMK Odry napsal a nafotil Juráš


Blátivou cestou blátivou
 jsme se po dlouhé zimě konečně vydali na naše krásne malé letištátko. Po domluvě s Bedou a klukama z Wingu kteří měli trénovat v Bílovci, ale vzhledem k tomu, že cesta tam byla pod sněhem, se trénink uskutečnil v Odrách. Na letiště přijel Beda ,Milan,Marek za combatáky a za zbytek světa přijel Jarda,Kamil a já. Jako první z wingu vyhnal z výfuku motoru pavouky  Mára a jeho Teáčko bylo ve vzduchu. Lítal sám, protože Beduv pavouk ve vyfuku byl dobře nažratý a nechtělo se mu ven. Po pár hodinách ladění a šroubování a utěsnování konečně model naskočil a jel na plné otáčky, konečně mohl Seiran do vzduchu, ale to už byl zas Mára dole. Milan zalítával nového Haryho.Po vyladění motoru šel nahoru. Prý to je nejlehčí Hary na Moravě Obrazekmožná i v ČR, má jen 1kg. Ve vzduchu seděl suprovně. Beda stačil ještě mezi tím vším slétnout s černým Harym. Ale co to? Ze vzduchu se ozvala rána a Hary se řítil k zemi a to byl Beda ve vzduchu sám. Po hrozivém pádu kupodivu na éru nebyla nijak velká škoda -jen zlomené křídlo a pár šrámu na trupu. A příčina ????? Pozor na steřelé gumičky!!!!!To je hned průser na světě. A  přišel čas kdy se do vzduchu dostali všichni tři. Za nácky Mára s Teáčkem, za šikmooké Beda s Seiranem a za anglány Milan s Harym.Boj to byl krásný a napínavy a seky se taky povedli. Všichni tři přistáli bez úhony, jen někteří měli stuhu kratší a někteří byly ověnčení jako vánoční stromek a někteří měli éro od hlíny jako by vyorali první lednovou brázdu. Tak to bylo něco pro příznivce combátu.
    Zbytek světa na oderském letišti si to slunečné lednové  počasí užíval v klidu a pohodě. Kamil si v klídku a pohodě poletoval se svým dvouplochem . 35 kubíkový motor nádherně bručel a s érem si jen pohrával. Jarda prohnal vysavač Sabb ,měl štěstí že ještě nepřilétly vlaštovky, určitě by nějakou v tom fofru nasál. Já si polítal se Obrazeksvou Optimou ,na to že bylo 25. ledna  tak na jedno nabytí se suprovně držela v termice .Pak svištění z 200metrů pár metrů nad zem, průlet ve 160km rychlosti a šup nahoru.Prostě paráda. Jen jsem litoval, že jsem nevzal konečně opravenou Minimou ,mohla mít druhý křest za sebou.Kamil by ji v klidu utáhl ,snad příště.V pozdním odpoledni se začlo rapidně ochlazovat, tak jsme začli pomalu balit .Někdo balil tak pomalu, že mu éro namrzlo. Tak po té dlouhé zimě to bylo suprovní polítání. Ještě bych málem zapomněl na Bedu a jeho hajzlolet.
Tak letu zdar
  Foto ZDE                                  Dopisovatel a fotograf : Juráš Šindler sen

Až se jaro zeptá: co jsi dělal na podzim??????
    Tak někteří z našeho klubu už mají nazbrojeno na jaro .Beda začal zbrojit na combatáckou sezonu.  Novým strojem v jeho letovém parku je model  Aichi M6A1 Seiran / Nanzan.Předlohou pro tento model je japonský plovákový letoun Aichi M6A1 Seiran, který byl určen k drobným diverzním akcím.
Na místo určení měl být dopraven v složeném stavu ponorkou, poskládán a vybaven několika pumami. Japonští konstruktéři pracovali rychle a prototyp vzlétnul v listopadu 1943. Sedm dalších prototypů posloužilo k výcviku osádek. Dalších 18 kusů bylo sériových, se zdokonalenými motory Atsuta 32. Vojenské značení znělo M6A1 Seiran (Horská mlha). Dva další stroje byly pozemní M6A1-K Nanzan (Jižní hora) se zatažitelným podvozkem a s demontovaným vrcholem svislé ocasní plochy určené k Obrazekvýcviku.         
  Parametry a osazení modelu jsou tyto:  rozpětí 113 cm,váha 1240g,motor ASP 4ccm,2x HS81mg,2x MC1000MGBB,Accu-NiMh 1200mAh,přijímač Duplex 2,4GHz.
Model je již zalítán a opravdu to je super mašina ,combatáci se mají na co těšit!!!!  

Dále Béda dělá nová křídla na Haryho a na Blackburna.Při combátových závodech je spotřeba modelů značná.Tak Bédo MAKEJ!!!!!!!!
 
Taky  Jarda už má nazbrojeno.Ten má Obrazekpostavené 2 makety.
První je model Foker DR 1 o rozpětí 1m.Model přišel v malé krabičce a Jarda skládal jak zamlada,špejličku ke špejličče.Pohon samo že elektro. Na zálet model teprve čeká. Foto se zde určitě objeví.
Jarda sehnal z druhé ruky také model kanadského akrobata Chipmunk. Parametry a osazení:  Rozpětí cca 1630, Váha něco ke 3 kg, Motor Axi 4120/18 regl Jeti Spin 66. Baterie Li Fe 2300mAh 6S. Ero bylo zalétáno na Oderském letišti za krajně nepříznivého počasí,vítr a sníh - no hnus - ale vše se povedlo.Sice musel Jarda upravit podvozek, ale dnes již éro spolehlivě startuje i z neupravené plochy.

ObrazekDalším zbrojířem jsem já.Postavil jsem polomaketu historického modelu MINIMOA. Gö-3 Minimoa byl výkonný větroň s 17m rozpětím. Dosahoval klouzavosti 28 a byl to první větroň, který využíval vodní přítěž. Exportoval se i do zahraničí a v letech 1937 a 1939 s ním du Pont a Decker zvítězili v mistrovství USA. Minimoa s typickými ptačími tvary je dodnes ve firemním logu firmy Schempp-Hirth..
  Stavebnice tohoto krasavce pochází od p.Kovaříka .Na modelu bylo poměrně dost práce, ale stála ta námaha zato. Ještě mi chybí dodělat figurku pilota ta tam nesmí chybět. Parametry a osazení modelu :Rozpětí 3,4 m , váha 3,5kg,osazení 3X standartní serva  SG 5010  5,2 kg tah, křidélka 2x mini serva MC 1000 MGBB kov.převody.Baterie 5 článek  Sanyo 1700mah,RX Hitec HFD-08 RO. Model byl zalétán ve stejný den jako Jardovo éro .Vlek se povedl na jedničku,po odpojení to začlo.Model houpal jak na horské dráze.Přistát se povedlo.Následovala úprava těžiště a hurá nahoru.Opět krásný vlek za Bedovou vlečnou ,nabrání výšky,odpojení a let.A teď to začlo nanovo.Křídla se rozkmitala a vypadalo to, že letí ornitoptéra. Byl to mazec.Naštěstí se opět povedlo přistát .Po konzultaci s kluky, co tento model mají jsme objevili závadu. Křidélka potřebují vystužit .Původní jsou poměrně měkká  a tohle způsobilo popsaný problém. Takže teď MOA čeká na úpravu.Už se těším až tahle krasavice bude brouzdat majestáním letem po oderské obloze.
  Ještě s mojí malou pomocnicí Lucinkou stavíme halolety. Jsou to modely z elaporu Obrazekpodle plánku staženého z netu.Lucinka je velká naděj modelářského kumštu.Elapor jí chutá. Váha modelu je asi 2 kg s cihlou standartních rozměrů.Tyto  modely čekají na své nové majitele .Jeden je pro Bedu a druhý je pro Michala,třetí je na prodej - tak kdo má zájem pište!!!
 Také se proslíchá, že Martin staví novou Betu o rozpětí 2,5 m. Hynek snad dodělá polomaketu větroně Pilatus o rozpětí 3 m.Láda prý staví historika na spalovák.Michal a Milan dodělávají combáty Corsair + Mustang. Ještě se připravují stavebnice větronů 1:4 .Jsou to Blaníky 213 . Tak pokud všichni na jaro vyletíme, bude se asi opravdu na co dívat.                          
                                   Tak STAVBĚ ZDAR!!!!
                                                                                J.Šindler sen